Bærekraft

Visjonen for HYMA Skog & Trädgård AB (559170-5206) og dets datterselskaper skal kontinuerlig optimere det kort- og langsiktige bærekraftsarbeidet. Bærekraft er ikke et endelig mål, men for oss er det en langsiktig prosess med mål om å gjøre en forskjell på en konkret måte. Nøkkelordene i konsernet er ansvar og åpenhet overfor ansatte, leverandører og deg som sluttkunde. Det bør være et opplagt valg å velge oss som din leverandør basert på arbeidet som utføres innenfor følgende områder:

  • Miljø og bærekraft
  • Sosialt ansvar
  • Forretningsetikk

Minimer negativ belastning

Målet for oss er å gjøre det vi kan på alle nivåer for å redusere miljøbelastningen. Vi tenker at alle deler er viktige, fra små endringer i daglig drift til større fellesprosjekter. Noen av tiltakene vi har iverksatt er:

  • Bytt til lokal og grønn strømavtale med 100% fornybar energi
  • Gjenbruker innkommende emballasje i leveranser til deg som sluttkunde for å minimere forbruk av emballasjemateriale
  • Innkjøp av emballasjemateriale som er tilpasset våre varer for å unngå å "sende luft" og redusere avfall
  • Sampakker alle bestillinger så mye som mulig for redusert transport og pakking
  • Byttet ut lyspærer til LED, noe som reduserer strømforbruket med opptil 86%
  • Jobber daglig for å redusere avfall
  • Prioriterer møter på avstand for å redusere transport samt i dagens situasjon reduserer også smittespredning
  • Optimaliserer transport gjennom å koordinerte innkjøp til et felles lager

Returhåndtering

Minimering av antall returer er en annen ønskelig bærekraftstrategi. Vi tilbyr ikke gratis retur men jobber fullt ut med å gi personlig og profesjonell veiledning om riktig valg av produkt for deg som kunde før kjøp. En retur påvirker miljøet i flere henseender som passasjerreiser, godstransport samt eventuell ny emballasje.

HYMA tar et stort sosialt ansvar

En selvfølge for oss! Alle ansatte skal gå til en trygg og trivelig arbeidsplass. Vi jobber systematisk for hele tiden å garantere våre ansatte et trygt arbeidsmiljø. Det svenske Arbetsmiljöverkets lover og regler implementeres. Vi forventer også de samme kravene til våre leverandører og at det etterleves på alle nivåer. Når det gjelder egen produksjon, besøker våre innkjøpere og inspektører jevnlig fabrikkene.

Sikkerhet for deg som kunde

HYMA ivaretar ditt personvern og har med ekstern konsultasjon utformet en personvernerklæring som lar deg som kunde handle trygt både på nett og i fysisk butikk, du kan lese mer om det her.

Gode råd er gratis

Hos oss er gode råd gratis – besøk magasinet eller kontakt oss for tips, råd og forskrifter vedrørende trygt og bærekraftig arbeid. Våre ansatte er løpende utdannet og har derfor forutsetninger for å veilede deg riktig ikke bare ut fra pris og kvalitet på kjøpstidspunktet, men også med tanke på funksjon og livssykluskostnad ut fra dine behov og bruksområder. Vi leverer også sikkerhets- og datablad for våre produkter, det er en pågående prosess, så mangler du noe er du hjertelig velkommen til å kontakte oss så hjelper vi med dette.

Oppfølging av miljøarbeidet

På sikt vil vi skalere opp felleskjøpene ytterligere og dermed redusere transporten ytterligere. Et mål er å snart også kunne tilby deg 100% grønn frakt som et alternativ. Vi vil også være kontinuerlig oppdatert på nyheter innen logistikk og emballasje for å minimere miljøbelastningen.

Fortsatte krav

Med et raskt voksende sortiment er det utrolig viktig å ha løpende krav til nye så vel som eksisterende leverandører. Det er viktig for oss at alle nivåer oppfyller internasjonale krav og retningslinjer innenfor sosialt ansvar samt bærekraft og forretningsetikk. Ansvarlige innkjøp er utrolig viktig for oss og vi ønsker alltid å kunne tilby et bredt spekter av trygge merkevarer av høy kvalitet.

Miljøpolitikk

Alle selskaper i HYMA Skog & Trädgård AB har integrert miljøarbeid i den daglige driften. Gjennom mulige forbedringer streber vi etter å redusere vår negative miljøpåvirkning. Følgende tiltak iverksettes fortløpende:

  • Stiller relevante miljøkrav ved valg av leverandører, varer og tjenester.
  • Overholde, og om mulig overskride, miljøkrav i lover og forskrifter.
  • Forhindrer og minimerer risikoen for at vi kan forurense jord, luft og vann ved et uhell.
  • Husholdning med eget forbruk av naturressurser.
  • Samarbeider om miljøspørsmål med kunder, leverandører og andre interessenter.

Kvalitetspolitikk

Kvalitetsarbeid er en naturlig del av vår virksomhet. Kundens krav er i fokus og kontinuerlige forbedringer fører til økt tilfredshet hos våre kunder. Med følgende kvalitetsfokus oppfattes vi som en kompetent forretningspartner:

  • Ved valg av leverandører, varer og tjenester stiller vi relevante kvalitetskrav.
  • Vi tilbyr kvalitetsprodukter innen skog, hage og verksted.
  • Vi tilbyr høy tilgjengelighet av utvalget vi tilbyr.
  • I vår kommunikasjon gir vi nøyaktig og rask informasjon.
  • Vi tilbyr effektiv logistikk med høy presisjon.